maanantai 8. heinäkuuta 2013

TORTUGUERO, COSTA RICA 5-8.7.2013

Tortuguero, Costa Rica 5-8.7.2013

Tortugueron matka sisälsi yhden ehkä mukavimmista lauttamatkakokemuksista matkallamme. Parin kolmen tunnin hikisen bussimatkan jälkeen, oli mukava päästä raittiiseen ulkoilmaan lautalle, joka kiisi läpi tiheän sademetsän. Matkamme muistutti enemmänkin järjestettyä luontoretkeä, kuin julkisen liikenteen lauttaa, sillä matkamme aikana näimme paljon eläimiä.

Saavuimme Tortugueroon ja heti ensisilmäyksellä paikasta tuli mukavan lungi vaikutelma, ei autoja tai meteliä. Ainut mikä vähän häiritsi olivat paikalliset oppaat, jotka olivat vähän liiankin innokkaita opastamaan meitä kaikkialle ja tarjoamaan palvelujaan. Saimmekin yhden yli-innokkaan oppaan kannoillemme, joka opasti meidät hostelillemme ja sai samalla myytyä meille kilpikonnabongaus retken. Se oli kuitenkin ihan OK, sillä kilpikonnien näkeminen oli yksi syy Tortugueron tulemiseen ja niiden näkeminen ilman opastettua retkeä ei ollut salittua. Halusimme myös ostaa retkemme kilpikonnia suojelevan järjestön alla toimivalta oppaalta, joten tiesimme osan maksettavasta summasta (5 USD) menevän eläintensuojeluun.

Menimme samaisena iltana kilpikonnaretkelle katsomaan niiden öistä munimista rannalla.  Näimme kolme kilpikonnaa, joista yksi noin 200 kiloinen oli munimassa 100-120 golfpallon kokoista kilpikonnanmunaa. Kerrankin satuimme oikeaan aikaan oikeaan paikkaan eläinten suhteen! Kilpikonnen munimiskausi oli juuri alkanut (heinä- lokakuu) ja parhaimpina öinä Tortugueron rannalle nousee 3500 kilpikonnaa toimittamaan asiansa. Tortuguerossa on mahdollista nähdä ainakin hawksbill, green- ja leatherbackkilpikonnia. Emme saaneet munimistapahtumasta kuvaa, sillä kuvaaminen yöllä oli kiellettyä. Pääsimme kuitenkin näkemään seuraavana aamuna, kun kilpikonnien suojelujärjestö oli satelliittimerkannut yhden kilpikonnan ja vapauttivat sen takaisin mereen. Kävimme myös sateisella kajaakkiretkellä Tortugueron kansallispuistossa, keskellä viidakkoa ja siellä näimme hämähäkkiapinan, mölyapinan ja manaatin, joka kävi pinnassa ihan kajaakkimme edessä.

Lauttamatkalla Tortugueron kylään

Tortugueron ranta, jonne kilpikonnat tulevat yöllä
Kilpikonnan jäkiä ja kaivettuja
pesiä näki rannassa harvakseltaan
Nolona ja selvästi uupuneena uudesta