Panaman pohjoisosan ja Panama City välimaaston kohteet eivät innostaneet meitä pysähtymään, vaan painelimme bussilla Davidista noin 11 tunnin rupeaman suoraan pääkaupungin sykkeeseen. Pohjoispuolelta lähestyttäessä moottoritie ylittää Panaman kanavan massiviista las Americas siltaa myöten, jonka alta kanavasta tuleva laivaliikenne lipuuTyynen Valtameren aaltoihin.
Korkeiden rakennusten reunustama Panama City ostoskeskuksineen on ylivoimaisesti väliamerikan modernein kaupunki. Pilvenpiirtäjille mukavan kontrastin antaa eritoteen pitkälti restauroitu vanha Casco Viejon kaupunkiosa. Panama Cityssä helpoiten liikkuu taksilla, mutta näin budjettimatkaajana käytimme paljolti myös julkista liikennettä, joka on suhteellisen sekavasti organisoitu ja lukuisten yksisuuntaisten teiden johdosta pysäkkejä on vaikea löytää molempiin suuntiin.
Kanavasta virtaa laivojen ohelle kasapäin rahaa ja kanavan käynnissä oleva laajennushanke tarjoaa lukuisia työpaikkoja, joten taloudellisesti täällä menee paremmin kuin naapureilla. Kanava on erittäin tärkeä tulolähde Panamalle ja onkin mielenkiintoista nähdä, miten kalliiden kanavamaksujen käy, mikäli Nicaraguan ja Kiinan yhteishanke kilpailevasta kanavasta toteutuu. Kanavan toimintaan kävimme tutustumassa Mira Flores suluilla, jotka ovat aivan Panama Cityn vieressä.
Panama Cityyn suunnatessamme tarkoituksenamme oli myös löytää kyyti Kolumbian puolelle. Panaman ja Kolumbian yhdistävä Darian Gapin vuoristo/viidakko -pätkän rajanylityspaikat ovat ensisijaisesti varattu huumetrokareille, ihmiskauppaajille ja paramilitaristisille sissiryhmille. Koska emme kokeneet kuuluvamme mihinkään edellämainituista, edessämme oli valinta venekyydin ja lentämisen välillä. Panaman ja Kolumbian välillä seilaavat purjeveneet tuntuivan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, niiden tarjotessa mahdollisuuden seilata San Blasin valkohiekkaisten rantojen lävitse. Purjeveneitä tuli ja meni ja niiden taso vaihteli huimasti, joten taustatyötä oli tehtävä, ennen veneen valintaa. Parhaimman hinta-laatusuhteen omaavat purjeveneet olivat yllättävän täynnä ja lopulta päädyimme odottamaan Panama Cityssä viikon verran venettä. Näin ollen meillä oli rutkasti aikaa kierrellä kaupunkia ja aika hyvin kyseinen kaupunki tulikin kierrettyä ja melkein onnistuimme jäämään Panama Cityyn vielä toiseksikin viikoksi odottelemaan uusia veneitä, sekoillessamme päivämäärien kanssa...
Las Americas bridge |
Cevichellä kalamarkkinoilla |
Mira Flores locks |
Casco Viejo |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti